Järjestimme Liikenneviraston kanssa yhteistyössä sopimusliikennekoulutusta 18.1.2018. Päivän teemoja olivat hankintalainsäädäntö, tilaajavastuulaki, kalustovaatimukset, kaluston ympäristöominaisuudet, jälkiasennuslaitteistolla saatavat vaikutukset päästöihin ja käyttövoimat.
Pasilaan neuvotteluhuone Kirsikkaan kokoontui 37 toimivaltaisen viranomaisen edustajaa ja liikennepalvelujen hankintojen kanssa työskentelevää ammattilaista.
Esittelyohjelma oli tiivistahtinen ja keskustelua eri teemoista olisi syntynyt pidempäänkin. Nykyään on aika yleistä, että liikennepalveluhankintojen rahoittajana on monta tahoa, joita yksinään hankkiessaan koskisivat eri hankintalait tai eri menettelyt liikennepalvelun tyypin suhteen. Tilanteet herättävät kysymyksiä, mitä lakia tulisi kulloinkin soveltaa.
Kalustoiltapäivä
Iltapäivällä halukkaat pääsivät kuulemaan Vantaan Volvo Bus Centeriin Volvon järjestämää ohjelmaa. Magnus Broback, Vice President of City Mobility ja Jukka Nikkanen, Country Manager kertoivat Volvon kokemuksia sähköbussihankkeista eri Euroopan kaupungeissa. Saimme myös kuulla Volvon sähköbussien nykytilaa ja kehitysnäkymiä.
Kiitos ohjelmaan osallistuneille, puhujille ja tilaisuuksien järjestäjille!
Aamupäivän esitykset ovat saatavissa nimien kohdalla olevista linkeistä
Aika ja paikka, 9:00-11:45 NH Kirsikka, Aluehallintovirasto, Ratapihantie 9, Pasila
Tilaisuuden avaus, Laura Langer, Liikennevirasto
Yleiskatsaus kalustovaatimuksiin sopimusliikenteessä, Minna Soininen, Paikallisliikenneliitto
Joukkoliikenteen ympäristövaikutus ja energiatehokkuus, Elina Ojala, Motiva
Päästötasoon vaikuttaminen jälkiasennuslaitteistolla, Petri Saari, Proventia
Joukkoliikenteen hankinnat: lainvalintakysymykset ja muutokset sopimusaikana, Samuli Kinnunen, Liikennevirasto
Tilaajavastuulain noudattaminen käytännössä, esimerkkejä, tarkastaja Reima Lehtola, aluehallintovirasto/AVI