Toukokuisena tiistaina kokoonnuttiin Vantaan Backakseen joukkoliikenneaiheiden äärelle. Kun tapahtumaa suunnittelimme, oli vielä koronavarovaisuutta ja etsimme väljyyttä ja lähes ulkotilaa. Viileys pääsi silti yllättämään. Vilttejä ja lämmittimiä tarvittiin.
Parasta antia oli kuulla jotain uutta ja asiantuntijanäkemyksiä. Kiitos esiintyjille!
Järjestäjänä pidin Sirpa Korten viestistä kaiken maailmanmyllerryksen keskellä siitä mikä on tärkeää: “Luottamus siihen, mitä teemme. Olemme samaan aikaan tarkkana ja varpaillamme, mutta kuitenkin rauhassa ja vakaita. Teemme pitkän tähtäimen suunnitelmia tietäen, että kuitenkin asiat voivat muuttua matkalla.”
Lisäksi pohdittavaksi varmasti jää, miten palvelusopimuksiin voitaisiin kirjata koronan tapaiset tilanteet. Hankintalaki määrää, ettei olennaisia ja merkittäviä muutoksia sopimuksiin voi tehdä. Sopimuksiin on kirjattu sopimuksen keston ajan käytettävissä olevat suurimmat muutosvarat normaaleista kysyntämuutoksista ja kaupunkien kehityksestä, esimerkiksi maankäytön ja kouluverkon kehityksestä johtuen.
Koronan myötä on koettu liikkumisen rajoittaminen siten, että liikennepalvelujen kysyntä romahtaa. Investoinnit sopimuksia varten on kuitenkin tehty, joten pitäisi olla nykyistä enemmän tilapäistä keskeytysvaraa, mutta samalla mahdollisuus huolehtia investointien takaisinmaksusta. Toisaalta ketterimmät tilaajat ja operaattorit kykenivät nytkin tarpeen tullen tilanteet yhteistyössä neuvottelemaan nykyisten sopimuskirjausten puitteissa.
Kuvassa Heikki Alanko ja Sirpa Korte jakamassa liikenneoperaattorin ja joukkoliikenneviranomaisen kokemuksia korona-ajasta.
Korona-ajan kokemuksista ja tiivistyneestä yhteistyöstä viranomaisten kesken on meille varmasti hyötyä myös tässä maailmanajassa, kun muun muassa erilaisten käyttövoimien ja -komponenttien saatavuus ja hinta puhuttaa, ja voi muodostua ongelmaksi. Saimme kuulla Traficomin oppeja korona-ajasta ja mitä Huoltovarmuuskeskuksessa liikenteen ja logistiikan varautumiseksi tehdään.
Olli-Pekka Rantala kertoi, että toukokuussa oli hallituksen lisätalousarviokeskustelut ja neuvottelut meneillään. Hidas palautuminen ja kuljetusalan ongelmat kustannusnoususta oli tunnistettu. Ministeriössä tehdään tulevaisuuskatsausta poliittista päätöksentekoa vaativiin asioihin ja tulevia hallitusneuvotteluja varten.
Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma lupasi valtion lisäpanoksia kaupunkijoukkoliikenteelle, mutta suunnitelman keskeinen haaste on rahoitus. Monien joukkoliikenteeseen liittyvien asiakokonaisuuksien suunnittelu ja toteutus kuitenkin etenee.
Monipaikkaisuudella on vaikutuksia kaupungeissa liikenteen kysyntään, erityisesti kesällä. Yleisössä oli paljon mökkeilijöitä. Etätyö mahdollistaa monipaikkaisuutta. Kakkosasunto alkaa olla yleinen, jos työmatka on yli 100 km. Strandell kertoi, että tutkimusta on tarkoitus jatkaa, ja monipaikkaisuuden kehitystä haluamme varmasti vielä seurata.
Erittäin mielenkiintoista ja ajankohtaista niin meillä kuin muualla on hinnoittelun ja lipputuotevalikoiman pohtiminen. Saimme tilaisuuden viimeisessä esityksessä kuulla miten HSL on asiaa selvittänyt asiakkaiden kanssa.
Kuvassa Eeva Jakobsson ja Vesa Jääskö puhumassa osallistamisesta HSL lipputuotevalikoiman ja hinnoittelun kehittämiseen.
Esitykset
Olemmeko kehittyneet varautumisessa erilaisiin tilanteisiin? Keskustelualustus Sirpa Korte, joukkoliikennepalvelujohtaja, Turun Föli.
Ajankohtaisia kysymyksiä tieliikenteen huoltovarmuudesta. Outi Nietola, varautumispäällikkö, Huoltovarmuuskeskus
Traficomin oppeja ja kokemuksia korona-ajasta. Jarkko Saarimäki, ylijohtaja, Liikennejärjestelmäpalvelut-osaamisalue, Traficom.
Ajankohtaista Liikenne- ja viestintäministeriössä, Olli-Pekka Rantala, ostastopäällikkö, Palveluosasto, Liikenne- ja viestintäministeriö
Monipaikkaisuus ja kaupungit, Anna Strandell, Vanhempi tutkija, Suomen ympäristökeskus
HSL:n uusien lippujen ja hinnoittelumallien kehitys asiakaskeskeisesti, Eeva Jakobsson, Asiakaskokemuksen asiantuntija ja Vesa Jääskö, Tuotepäällikkö, HSL
Kouvola uusin jäsenemme ja kaksi uutta kunniajäsentä
Kerroimme tilaisuuden alussa, että yhdistyksemme on saanut uudeksi jäseneksi Kouvolan! Tervetuloa Paikallisliikenneliittoon!
Kukitimme tilaisuudessa uudet Paikallisliikenneliiton vuosikokouksen päättämät kunniajäsenet, kuvassa alla; Suvi Rihtniemen ja Matti Lahdenrannan. Suvi Rihtniemi oli Paikallisliikenneliiton hallituksessa 11 vuotta, puheenjohtajana 2014-2021. Matti 10 vuotta hallituksessa, puheenjohtaja 2011-2012, kun liitto muuntui nykyiseksi jäsenistöltään. Kiitos työstänne paikallisliikenteen ja toimialaosaamisen kehittämisen hyväksi!
Tapaamisiin Paikallisliikennepäivillä 22.-23.9.2022. Minna Paikallisliikenneliitosta.